NR 3-4/2002

Wersja elektroniczna numerów archiwalnych powstała w wyniku współpracy z Biblioteką Elbląską im. Cypriana Norwida (http://www.bibliotekaelblaska.pl/).

Spis artykułów

  • Od redakcji
    Anna Zeidler-Janiszewska uzasadnia w tym tekście zmianę od w podtytule krytyki na praktykę od następnego numeru oraz informuje czytelników o przeniesieniu pism spod patronatu likwidowanego Instytutu Kultury pod patronat Narodowego Centrum Kultury.
  • Teresa Kostyrko
    Działalność Instytutu Kultury w latach 1974 – 2001

Światopoglądy dzisiaj

  • Blanka Brzozowska
    Życie po Bogu, czyli pokolenie zagubione. Próba analizy zjawiska "gen X" w kontekście ponowoczesnego obrazu religii
    W tym artykule na podstawie współczesnych filmów (Dogma, Fight Club, Slacker) i powieści (m. in. twórczość D. Couplanda) został pokazany stosunek pokolenia „X” do transcendecji i eschatologii oraz sposób w jaki społeczeństwo konsumpcyjne oddziaływuje na sprawy ostateczne.
  • Romana Patyk
    Zamiast komentować epokę, zacznijmy nadawać jej kształt!
    Artykuł przedstawia odnaleziony w pismach A. Camus (przede wszystkim Człowieku zbuntowanym) sposób na zmienianie świata na lepsze. Zmienianie to pozwoliłoby na przywrócenie rozdartemu światu jedności.

Omówienia i recenzje

  • Andrzej W. Nowak
    Rozum, dialektyka, negatywność
    A. Wawrzynowicz, Hegel i Adorno - opozycja dwóch koncepcji myślenia dialektycznego, Wydawnictwo Instytutu Filozofii UAM, Poznań 2001.
  • Remigiusz T. Ciesielski
    Sens Europy
    A. Grzegorczyk, Europa. Odkrywanie sensu istnienia, Instytut Politologii Uniwersytetu kard. S. Wyszyńskiego. Studium Generale Europa, Warszawa 2001, ss. 250.
  • Ewa Bińczyk
    W co grają filozofowie?
    M. Geier, Gra językowa filozofów. Od Parmenidesa do Wittgensteina, tłum. Janusz Sidorek, Warszawa 2000, s. 318.
  • Konrad Klejsa
    Postmodernizm Gombrowiczem podszyty
    Dagmara Jaszewska, Nasza niedojrzała kultura. Postmodernizm inspirowany Gombrowiczem, Oficyna Naukowa, Warszawa 2002.
  • Tomasz Woźniak
    Kosztowne złudzenia liberałów
    E. Mokrzycki, Bilans niesentymentalny, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 2001.
  • Anna Zeidler-Janiszewska
    Ciała w muzeum
    A. Wieczorkiewicz, Muzeum ludzkich ciał. Anatomia spojrzenia, Słowo/Obraz/Terytoria, Gdańsk 2000, s. 408.
  • Krzysztof Moraczewski
    Niepewny status teorii?
    Tekst ten jest relacją z konferencji zatytułowanej Teoria i empiria w badanich nad sztuką najnowszą, która odbyła się w dniach 24 i 25 października 2002 roku w Puszczykowie, a została zorganizowana przez Zakład Badań nad Kulturą Artystyczną Instytutu Kulturoznawstwa w Poznaniu.

Inspiracje Waltera Benjamina w badaniach nad kulturą wspólczesną

  • Agnieszka Rejniak
    Nowoczesność i "upadek doświadczenia" według Waltera Benjamina
    Artykuł przedstawia poglądy Waltera Benjamina na zmiany zachodzące w sposobie doświadczania świata między XIX, a XX wiekiem. Upadek sztuki opowieści, popularność gazet codziennych, a co za tym idzie zmiana podejścia do informacji, „migawkowa” fotografia przyczyniają się do dewaluacji doświadczenia i zmiany sposobu przeżywania czasu, który zdaję się płynąć coraz szybciej.
  • Beata Frydryczak
    Waltera Benjamina idea poszukiwania śladów
    Autorka omawia poglądy Waltera Benjamina na temat odzyskiwania aury w świecie, który został jej pozbawiony. Do interpretacji poglądów Waltera Benjamina zostają wykorzystane jego własne figury polowania, dziecka i tytułowego śladu.
  • Marianna Michałowska
    Amneza, tekst, komentarz - fotografia i dekonstrukcja
    W omawianym artykule zostaje podjęta próba odnalezienia współczesnego pola w którym umieszczone są obrazy fotochemiczne. Autor, wykorzystując teksty J. Derridy, interpretuje pojęcie pisma, sygnatury i pisania przez pryzmat fotografii (ze szczególnym uwzględnieniem techniki camera obscura).

Obrazy miasta - Obrazy w mieście

  • Konrad Miciukiewicz
    Inteligentne miasto
    Autor snuje wizję ponowoczesnego miasta pełnego telebimów, interaktywnych reklam, zdominowanego przez przepływające obrazy i ludzi przebranych za postacie z kreskówek reklamujących wytwórnię Disneya, które bardzo dobrze wpisuje się w globalne społeczeństwo sieciowe.
  • Beata Lisowska
    Urok nieaktualności. Ikonosfera malowanych reklam ściennych
    Artykuł przedstawia losy reklam ściennych znajdujących się na łódzkich kamienicach, które w większości powstały w latach 70-tych XX wieku. Zmiany zachodzące w świecie sprawiły, że bardzo często stały się nieaktualne. Z tego powodu wydały się autorce interesujące, która na tym przykładzie wypowiada swoje zdanie na temat peryferii kultury oraz stara się zwrócić uwagę na istnienie zjawisk nie pasujących do teraźniejszości, a jednak nadających jej nowy wymiar.
  • Michał Ostrowicki
    Struktura oddziaływania reklamy
    Michał Ostrowski analizuje w omawianym artykule oddziaływanie reklamy na odbiorcę. Pomija przy tym zdolność reklamy do zwiększania sprzedaży produktów. Koncentruje się natomiast na: języku reklamy, kształtowaniu świadomości odbiorcy (z uwzględnieniem wykorzystania przez reklamę wartości etycznych) oraz artystycznym i estetycznym statusie reklamy.
do góry